ENGLISH

The creative process of La Casa de Papel

Maribel Ramos-Weiner| October 10, 2019

Alex Pina Javier Gomez Conferencia

During SmartFilms in CDMX, there was a masterclass with the creator of La Casa de Papel, Álex Pina, and Javier Gómez Santander, scriptwriter of the series, where they revealed the creative process behind the most important robbery in history.

It all started when Pina founded the Spanish production company Vancouver Media: “We had to do something that contributed novelty to the landscape and suddenly realized there was a genre in cinema that was the perfect robbery, which didn´t exist on television. It was more viable to take 90 minutes of a robbery but a huge challenge to take it to 1,000 minutes of fiction.” With storytelling in two moments, where the arches of the characters can be deepened, as opposed to cinema, “we gradually designed it to adapt it to serial fiction in the genre”.

With references to Tarantino with Perros de Reserva, Pina mentions that despite being a challenge, both Atresmedia and they were interested in taking a robbery to the screen, highlighting how only four days after the launch on linear TV in Spain, he spoke with Netflix and the closed the deal for the presence of the series on the platform. “They saw it clearly from the very first moment”.

The challenge of editing a format that would adapt to Netflix was not a big problem pointed out by Gómez. “We realized that wherever you cut it, it would end well because it worked fine. That editing worked even better than the original” since it was more successful on the platform since it was an addicting series that the audience could consume however they wanted. “Platforms have disappeared in the Atlantic ocean, where the series is launched the same day in different countries, opening the doors to peripheral markets where the language is no longer a problem”, said Gómez.

However, when Netflix proposed the third season, Pina explained the dilemma of opening something that was well closed and generating disappointment, “but in two and a half months, we came up with an idea”. With more economic possibilities, the finished shooting the fourth and are in postproduction. Even without knowing the exact date, they hope it will come out in four or five months.

Watch EN VIVO

Diario de Hoy

martes, 5 de noviembre de 2024

Image

Alejandro Kember de AMCI-LA: La TV paga todavía es redituable pero hay un cambio en las formas de consumo y en la manera de distribución

Image
VIPS

• Carlota Vieira de SIC: Aparte de las series seguimos trabajando con las telenovelas como la adaptación de Broken promise de Kanal D

• Frank Rodríguez, actor y productor: Inicia La Gran Fiesta del Cine Mexicano que es el festival que promueve el cine jalisciense y mexicano

• Directora Alba Gil de El secreto del río: Siempre he tenido experiencias positivas y de mucho diálogo con los ejecutivos de todas las plataformas

• De La ruta de Enrique a construir una empresa en EE UU con un catálogo de nueve series y un podcast

Julián Gil y Valeria Marín serán los conductores de los Premios PRODU de la Industria

Luego de los Premios PRODU de la Industria se realizará la PRODU 35 after party, powered by Intermedya

Ganadores Premio PRODU Industria

Premios PRODU de la Industria reunirá a los más importantes ejecutivos del entretenimiento iberoamericano

Image
ACTUALIDAD

• VIP 2000 TV y ZEE Entertainment invitan a su VIP Lunch Screening el jueves 21 en MIP Cancun

• Studio 100 International presentará su película Heidi: Rescue of the Lynx durante AFM en Las Vegas

Carlos Mesber de We Love Entertainment lanza fundación Yo Vivo en el Amor

Image
CONTENIDOS

• Película Bogotá: city of the lost se grabó en Colombia con equipo de 65 surcoreanos y 200 colombianos

Palabra de honor debutó por Canal 13 de Chile como lo más visto del domingo 3

• Mega sigue liderando la televisión chilena en octubre

Image
VIPS
Image
Image

El actor y productor Frank Rodríguez, organizador de La Gran Fiesta del Cine Mexicano, festival de cine jalisciense y mexicano que se celebra por 12.ª vez en alianza con Cinemex entre el 8 y el 15 de noviembre en Guadalajara, explicó que buscan promover el cine hecho en Jalisco y en México, además de que este sea sostenible económicamente y animar a los jóvenes a tomar el camino de la producción audiovisual.

Image

Alba Gil, cineasta mexicana-canadiense, es la directora de la serie El secreto del río para Netflix que actualmente despunta en esa plataforma, así como de la película El diario, de Amazon Studios, que ha tenido gran éxito en México.

Image

Enrique Márquez tuvo un sueño hace más de 11 años: viajar con su mochila y grabar sus viajes para relatar sus aventuras a los sobrinos. De aquel sueño nació La ruta de Enrique. Desde entonces a hoy, Márquez creó LRE Holding LLC en EE UU y prepara un catálogo de ocho series de televisión y un podcast, con temáticas sobre viajes, comida, religión, realities y concursos, dirigidas al público de EE UU y Latinoamérica.

Image
ACTUALIDAD
Image
Image
Image
CONTENIDOS
Image
Image
Sergio Lagos y Karla Constant
Image